Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy Online „Wrocław Con Corde” to wydarzenie, które w krótkim czasie zdobyło uznanie skrzypków z całego świata. Dotychczas odbyły się dwie edycje konkursu – w latach 2023 i 2024 – a każda z nich cieszyła się dużym zainteresowaniem uczestników z wielu krajów. Konkurs skierowany jest do skrzypków bez ograniczeń wiekowych i z dowolnym programem repertuarowym. Uczestnicy przesyłają swoje nagrania wideo, które ocenia międzynarodowe jury. Organizatorzy stawiają na pełną transparentność – na stronie internetowej publikowane są szczegółowe punktacje wszystkich jurorów, a uczestnicy mogą także uzyskać indywidualną informację zwrotną na temat swojego występu. Każdy artysta ma możliwość zaprezentowania dowolnego programu, dzięki czemu może pokazać to, w czym czuje się najlepiej i co najbardziej oddaje jego osobowość artystyczną.
Dwie pierwsze edycje Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego online Wrocław Con Corde zostały zorganizowane przez Dolnośląskie Towarzystwo im. Fryderyka Chopina we Wrocławiu we współpracy z Klubem Muzyki i Literatury. Organizatorem tegorocznej edycji jest Fundacja Partita, działająca we współpracy z Dolnośląskim Towarzystwem im. F. Chopina oraz Klubem Muzyki i Literatury we Wrocławiu. Pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym konkursu jest Magdalena Płociennik, która tworzy to wydarzenie od jego początku. Jej wizja i zaangażowanie łączą wszystkie instytucje współtworzące konkurs, nadając mu spójny charakter i wyjątkowy klimat.
Wykonania nadesłane przez uczestników ocenia międzynarodowe jury w składzie: przewodniczący prof. dr hab. Sławomir Tomasik (Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie); p. Aneta Olszewska (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu, Polska); p. Zoya Nevgodovska (Musicgymnasium C. Ph. E. Bach w Berlinie, Niemcy); p. Spasoje Spasojević (National High School of Music „Kosta Manojlović” w Belgradzie, Serbia). Przesłuchania konkursowe rozpoczną się 28 listopada, a ogłoszenie wyników nastąpi 15 grudnia.
Jurorzy
Sławomir Tomasik to skrzypek, kameralista, pedagog, kompozytor, poeta, edytor. Wychowanek Jana Tawroszewicza, Krzysztofa Jakowicza, Tadeusza Wrońskiego i André Gertlera. Studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem 1983), a także w Musikhochschule w Kőln u Kwartetu „Amadeus”. Laureat konkursów w Lublinie, Katowicach, Hanowerze. Koncertował w Polsce, Anglii, Austrii, Finlandii, Francji, Japonii, Korei Płd., Norwegii, Szwajcarii, Rosji, Ukrainie. Występował z wieloma orkiestrami symfonicznymi m.in. Filharmonią Śląską, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Wrocławską, Cameratą Amadeus, Taegu Symphony Orchestra, Ulsan Symphony Orchestra, z dyrygentami: Massimiliano Caldii, Chikara Imamura, Stanislaw Macura, Song Wan Park, Agnieszka Duczmal, Bogusław Madey, Wojciech Michniewski i inni. Współpracował z wybitnymi pianistami takimi jak: Eugene de Canck, Hans Peter Kämerling, Francine Kay, Kyung Hee Lee, Krystyna Borucińska, Joanna Bocheńska, Barbara Halska, Francine Kay, Waldemar Malicki, Robert Morawski, Andrzej Tatarski, Izabela Tomasik, Edward Wolanin i inni. Płyty dla Leastrem, Tonstar, Polskie Radio, DUX, Japoland, Polskie Nagrania Edition, Sarton, RECART, FFV Records (Fryderyk 2011 za dwupłytowy album Karol Szymanowski – Complete Violin & Piano Works z Robertem Morawskim). W 2014 roku skrzypek był nominowany za album The Power of Polish Violin do Fryderyka w dwóch kategoriach. Na dwóch krążkach znalazły się dzieła K. Lipińskiego, Z. Turskiego, I. J. Paderewskiego i B. Kowalskiego. W wykonaniu S. Tomasika i R. Morawskiego ukazał się na rynku w 2017 r. dwupłytowy album wydany przez Firmę Sarton z pięcioma Sonatami skrzypcowymi J. Brahmsa SONATAS op.78, 100,108,120. W interpretacji duetu Tomasik – Morawski w roku 2020 ukazał się krążek CD wydany przez FFV Records /RECART pt. Ignacy Jan Paderewski – All violin piano Works. Skrzypek dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i TV oraz francuskiej, południowokoreańskiej i niemieckiej TV. W latach 1992-94 był pierwszym koncertmistrzem Daegu Symphony Orchestra w Korei Płd.. Sławomir Tomasik jest autorem metodycznych książek takich jak: Kompas skrzypka cz. I oraz cz. II, System gam na skrzypce, Abecadło dwudźwiękowe dla dzieci (z własnymi kompozycjami), Korekta aparatu gry skrzypka - lekcja po lekcji (PWM,2016), Rozgrzewka skrzypka (PWM, 2020), z wybranymi wprawkami autorskimi. A także opracowań edytorskich: I. J. Paderewski – Wszystkie dzieła skrzypcowe, 12 Fantazji G. Ph. Telemanna, Jego Kompas skrzypka oraz System Gam był wydany na południowokoreańskim rynku muzycznym i są to, jak dotąd jedyne pozycje dotyczące pedagogiki instrumentalnej autorstwa polskiego muzyka wydane na Dalekim Wschodzie. Skrzypek jest autorem dwóch tomików wierszy: Leśny Koncert (2003) oraz Sto pytań do ogrodu (2009). Skomponował kilka utworów solowych na skrzypce oraz kadencje do koncertów W.A. Mozarta, K. Lipińskiego, I.J. Paderewskiego oraz B. Kowalskiego. Zbiór jego 44 duetów na dwoje skrzypiec pt. Skrzypcowe co nieco wydało w 2014 roku PWM. Dokonał prawykonań utworów I.J. Paderewskiego, M. Davidovsky’ego, B. Kowalskiego, K. Baculewskiego, T. Wieleckiego, P. Zycha i innych. Dokonał aranżacji na skrzypce kilku pieśni Karola Szymanowskiego oraz I. J. Paderewskiego. Był jurorem międzynarodowych oraz krajowych konkursów skrzypcowych (Polska, Korea Płd., Włochy, Rosja, Węgry). Prowadził mistrzowskie kursy skrzypcowe w Japonii, Korei Płd., Rosji oraz w Polsce. Sławomir Tomasik jest profesorem zwyczajnym, prowadzi klasę skrzypiec na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a od 2020 r. jest Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych tej Uczelni. Jest dyrektorem Międzynarodowych Konkursów im. Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo w Warszawie oraz Międzynarodowych Kursów i Festiwali Muzycznych w Nałęczowie i Puławach. Od 2011 roku jest profesorem wizytującym (visiting professor) w SOAI University w Osace w Japonii. Artysta gra na instrumencie szkoły polskiej z XVII wieku "Marcin Groblicz".
Zoya Nevgodovska urodziła się na Ukrainie, gdzie studiowała u Y. Rivnyaka i prof. B. Kotorowicza. Następnie kontynuowała naukę w Hochschule für Musik w Hanowerze pod kierunkiem prof. Jensa Ellermanna oraz ukończyła studia podyplomowe w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie w klasie prof. M. Voglera. Uczestniczyła także w kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Hermana Krebbersa, Yfraha Neamana, Marka Lubotskiego i Romana Nodela. Od 2005 roku Zoya Nevgodovska jest wykładowczynią klasy skrzypiec w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie, gdzie prowadzi klasę dla szczególnie utalentowanych młodych skrzypków. Jest członkinią jury wielu międzynarodowych konkursów skrzypcowych dla młodzieży, inicjatorką estiwalu Young Classic Dialog Berlin oraz dyrektorką artystyczną Morawa Music Academy w Polsce. Jako aktywnie koncertująca skrzypaczka, z bogatym doświadczeniem kameralnym i orkiestrowym, Zoya Nevgodovska z pasją dzieli się swoją wiedzą, łącząc studentów i pedagogów skrzypiec z różnych krajów. Jest również inicjatorką polsko-ukraińsko-niemieckiej orkiestry młodzieżowej Eastgate Youth Orchestra. Jako laureatka kilku konkursów skrzypcowych występuje regularnie na festiwalach muzyki kameralnej w całej Europie.
Spasoje Spasojević rozpoczął swoją muzyczną drogę w szkole muzycznej „Kosta Manojlović” w Zemunie, a następnie kontynuował naukę w Akademii Muzycznej w Belgradzie, zanim w 2014 roku przeniósł się do Wiednia. Tam studiował u prof. Tymura Melnyka i występował w prestiżowych salach, takich jak Musikverein i Konzerthaus, współpracując m.in. z Freestyle Orchestra czy Vienna Youth Philharmonic. W 2018 roku Spasoje otrzymał pełne stypendium na studia na Uniwersytecie w Chengdu w Chinach, gdzie ukończył studia magisterskie w 2020 roku. Po powrocie do Serbii z pasją angażuje się w przybliżanie muzyki klasycznej młodym odbiorcom poprzez projekty takie jak „Baby Artysh” oraz „Koncerty dla wszystkich pokoleń”. Występuje z kwartetem smyczkowym Pandora String Quartet oraz zespołem Lucis Art Ensemble, realizując innowacyjne aranżacje i odważne projekty artystyczne. Spasoje uczy w państwowej szkole muzycznej „Kosta Manojlović” oraz w międzynarodowej szkole „Yamaha”, a obecnie gra na skrzypcach „1627”, wykonanych przez Charlilie Douriot z Francji.
Więcej na stronie spalespasojevic.com
Fundatorzy nagród
Jacek Rajba - lutnik, artysta i skrzypek, obecnie pracujący nad doktoratem z akustyki skrzypiec na Politechnice Wrocławskiej, w Katedrze Akustyki. Ukończył Uniwersytet Śląski oraz Politechnikę Łódzką (dawna Filia w Bielsko-Białej, dziś ATH). Swoje pierwsze doświadczenia lutnicze zdobywał w rodzinie - u ojca i dziadka, którzy kontynuowali pasję zapoczątkowaną jeszcze przez pradziadka. Ta wielopokoleniowa tradycja pracy z dźwiękiem i drewnem stała się fundamentem jego rozwoju, który nieustannie poszerza poprzez praktykę i badania. Od 16 lat buduje wysokiej klasy instrumenty smyczkowe, zajmuje się ich naprawą i konserwacją. Pomaga także w doborze odpowiedniego instrumentu, wykorzystując bogate doświadczenie oraz wyczucie indywidualnych potrzeb muzyków. W każdą realizację angażuje się z pełną uwagą, dbając o to, by instrument jak najlepiej odpowiadał charakterowi i możliwościom wykonawcy.
Więcej na stronie lutnikrajba.pl
Impresariat Artystyczny "Paganini/Młody Paganini"
Fundacja św. Jadwigi ma swoją siedzibę w Pałacu Morawa, położonym w niewielkiej wsi niedaleko Strzegomia na Dolnym Śląsku. Jej główną misją jest prowadzenie Międzynarodowego Domu Spotkań, Przedszkola pod Lipami oraz realizacja działań z zakresu edukacji nieformalnej. Fundacja, wraz z niemieckim stowarzyszeniem partnerskim Kindergarten und Bildungsstätte Hedwig e.V., powstała z inicjatywy rodziny von Wietersheim-Kramsta, do której niegdyś należał pałac. Obie organizacje zostały powołane do wspierania polsko-niemieckiej współpracy i dialogu, a także do troski o zachowanie zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Morawie.
Centrum Rozwoju i Edukacji Champion